2013-02-16

Bakning med mitt hjärta idag.

Idag på förmiddagen bakade jag och lillgumman. Det är verkligen något hon älskar. Så kul och gott förstås! Idag testade vi nåt nytt som blev väldigt gott, så jag delar med mig av receptet:

Hallongrottor!
Goda enkla kakor med hallonsylt (Det blir extra gott med kanel i)
Tid: 30 minuter
30 st

Ingredienser:
200 g smör
0.75 dl strösocker
1.5 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
0.75 tsk malen kanel
4.5 dl vetemjöl
0.75 dl hallonsylt

Gör så här:

  1. Ställ ut små bakformar på en plåt. Sätt ugnen på 200°C.
  2. Lägg smöret i en bunke och häll på strösocker, vaniljsocker och bakpulver. Låt det stå tills smöret blivit rumsvarmt.
  3. Ta en elvisp och kör på högsta hastighet till en jämn smet, alternativ rör med en sked.
  4. Tillsätt kanel och vetemjölet och kör med elvisp till en jämn smet (eller använd sked).
  5. Rulla ut degen till en lång rulle och dela den i 30 bitar. (Om man gjort detta recept någon gång förut så man vet ungefär hur mycket deg det ska vara till varje kaka så behöver man inte rulla ut degen och kan då bara ta en degklutt i taget ur bunken.)
  6. Rulla varje degklutt till en rund boll. Lägg dem i bakformarna.
  7. Ta ditt finger och tryck på mitten av varje boll så det blir en fördjupning.
  8. Lägg hallonsylt i fördjupningen.
  9. Grädda mitt i ugnen i 200°C i ca 12 minuter.
  10. Låt svalna under bakduk. Förvara sedan i försluten plastpåse eller plastburk med lock.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar