2014-03-21

Svar på frågor.


Fråga 1.
Hur kom ni på att ni ville bygga eget? Läs nästa frågans svar:) Har ni något nytt projekt på gång med huset? :) Alltid;)
Måla huset (Tredje o sista varvet)
Inreda lekstugan (som vi inte hann förra sommaren). 
Ett rabattprojekt (kanske flera) i form av pallkragar med lite odlingar osv. 
någon form utav "broar" till groventrén och garaget. 
Vi funderar även på att kanske lasera vår altan och gjuta en bänk samt några stora krukor! Vi får se. Kanske kommer vi på fler nya projekt innan sommaren..hehe


Fråga 2.
Också inne på huset, ett stort projekt, kostsamt, hur lägger man smartast upp allting? tänker på lån etc, inte för att "lämna" ut er ekonomi men blir det avsvärt mkt dyrare än med lägenhet lr? får man fråga hur hög budget ni satte för huset? Oj. Vart ska jag börja.. Stort projekt, ja! Jag kan ju inte riktigt säga hur man SKA göra utan kan ju bara utgå från min egen erfarenhet. Vi gick i hustankar (Renovera ett befintligt hus) Hittade då inget som föll oss i smaken och började då kolla på bygga. Simon är ju snickare och kände att han skulle vilja bygga sitt eget hus. Vi började kolla på en miljon olika husmodeller i olika prisklasser men fastnade för ett hus som är väldigt likt det vi har idag. Utgick från det och ritade sedan om det efter våra behov och önskemål. Vi har alltså inte byggt ett modulhus som blir klart på två-tre månader utan vi har byggt ett lösvirkeshus.

Från det att vi bestämt att vi skulle bygga till det att vi tog första spadtaget blev det ca ett år. Budgetera, fundera, rita, fundera, rita om, planera, söka bygglov, få bygglov, projektera tomten och sedan få börja med själva husbygget kändes mer än bra. Ett tips är att ta kontakt med en seriös byggfirma som kan vägleda er.
Vi gjöt plattan i November 2010 och började bygga 1 Mars 2011. Första månaden hade vi en från Simon jobb som hjälpte till att få upp stommen med takstolar, balkar osv. Sedan jobbade Simon i princip själv. 10-12 h per dag. Lite hjälp av mig och nära och kära men han fick dra ett stort lass på själva bygget. Jag drog lasset med en liten bebis hemma och fick vardagen att funka med tvätt, mat, städ osv.. Även planering och lite annat praktiskt som jag kunde bidra med. Försökte vara på bygget så mycket jag kunde och vi hade verkligen stöd från omgivningen vad gäller barnvakt.
Vi höll på våren och sommaren och i augusti så blev det inflyttning. Allt var då inte riktigt klart med lite förseningar och dyl, sånt som man inte kan styra över. Men i september 2011 var vi så gott som klara! Jag ska inte sticka under stolen med att det var slitsamt för alla inblandade och vi visste att det skulle bli tufft men att det i slutändan skulle det vara värt det.

Budgeten vi hade satt på 2 milj höll inte riktigt. Så mycket kan jag väl säga. Men med ett energisnålt hus vad det gäller både vatten och el (vi förbrukar ca 12000kwh/år) så tycker vi att månadskostnaden ligger på en rimlig nivå. Det är ju upp till var och en hur högt man värderar sitt boende och känner att man klarar av. 
När vi började bygga startade vi ett byggnadskreditiv -ett rörligt lån som byggs på allt eftersom fakturorna ramlar in. När huset var färdigt skrev vi fast lånen. 
Om man går i hustankar tycker jag att man ska ta kontakt med banken som har svar på alla dessa frågor. Jag är verkligen ingen expert på området..



går själv i hustankar, evbygga eget eller kanske finner vi nårt drömhus och bara renovering krävs :) sen hur är det egentligen med 2 barn, krävande förstår jag men, hur stor ålderskillnad har ni mellan era? dem har mkt av varandra va? :) Att ha barn är helt fantastiskt, jag har två dessutom. Dom ger mig så mycket kärlek och glädje! Självklart krävs det massor av mig som förälder och tro mig, ibland känner man sig otillräcklig. Men det är liksom värt allt det där "jobbiga" man får på köpet. Att få barn och sedan se hur dom utvecklas till egna individer är coolt! Jag kan inte säga annat, testa så får ni se ;) 
man förändras såklart en del själv också. Värderar saker o ting lite annorlunda och blir lite mer ödmjuk till livet. Helt plötsligt så hamnar någon annan i första rummet, förevigt..Det skiljer 3 år mellan dom och man märker att dom kommer få så sjukt roligt med varandra när dom blir lite äldre. Selma är ju bara 10 månader än men dom har redan kul ihop, skrattar och kramas :) (ibland slåss o klöss) Det är även kul att se hur olika dom är som personer men så lika på många plan också.






























Fråga 3.
Hursnygg skattar du dig själv på en skala från 1-10? Ärligt. Hahaha, frisk fråga! Har faktiskt
aldrig bedömt mig själv på en skala till 1-10 och kommer inte göra det heller. 
Vad skulle du välja om du var tvungen att välja mellan att bara få äta råa ägg och dricka mormorssaft resten av ditt liv eller att sova under bar himmel och stiga upp 04.30 varje morgon resten av ditt liv? Det var ju inte så svårt? Jag tar med min familj till ett varmt land, sover under bar himmel och stiger upp 04.30 :P Mina barn är ändå så morgonpigga.. Haha
Ekonomiskt, är du en spara eller slösa? En spara tror jag..
Tror du på evolutionen eller på en Gud som skapat universum och jorden med allt därpå? Frågor angående evolutionen och våran existens intresserar väl inte mig sådär jätte mycket. Jag tror varken på Gud eller något annat större väsen, även om jag kanske skulle vilja. Fatta så skönt att kunna luta sig tillbaka på sin tro och stärkas av det. Men jag har nog inget svar. Jag är 24 år och har nog inte bestämt mig om/vad jag ska tro på... Hmm 
Vill du gifta dig snart? Ja. Har inredning alltid varit ett stort intresse för dig? Jag har alltid intresserat mig men sedan jag fick ett eget hus så har intresset ökat ordentligt! Nu är det det bästa jag veeeet! Har du varit riktigt blond nångång? Japp, men nu börjar det vara nåt år sedan..  Om du inte fick jobba som frisör mer, vad skulle du kunna tänka dig att jobba med då? Polis. Eller kanske starta en butik :) Har ni några ytterligare projekt på gården i sommar? Läs svaret på fråga 1. Vill du/ni ha fler barn i framtiden? Jag är så glad och tacksam att jag fått bli mamma till mina två älskade barn och är väldigt nöjd med situationen som sådan.. Men det är inte omöjligt att dom kanske får ett syskon i framtiden :)



Fråga 4.
Tycker du har en fin blogg! Tack så mycket! :) Vilka bloggar läser du? jag läser en del bloggar. En del bara ibland och några jämt. Här har jag plockat ut ett gäng favoriter:) trendenser, love taza, helt enkelt, stil inspirationhouseofphilia, Aninesworld, Sofissnapshots, Stylizimo.
Dina topp-3 serier? (just nu) 1-sons of anarchy 2-Game of thrones  3-breaking bad
Visa upp ditt favoritplagg? Svårt. Men denna kofta ligger iaf högt upp på listan!


Fråga 5.
När började du längta efter barn (alltså ålder)? Jag har alltid velat ha barn tidigt. Sedan föll väl alla bitar på plats med Simon och det kändes rätt. Vi träffade varandra då jag var 16 år så vi hann ju ändå vara tillsammans 4 år innan Alice kom till världen. Känner du att du hinner göra allting som du vill göra i ditt liv, eller finns det något som du önskade att du hade tid till men som det inte finns tid till? Tycker att du har en inspirerande och bra blogg! =
Som mitt liv ser ut nu är precis vad jag vill :) Annars hade jag inte skaffat två barn och hus :P Självklart vill vi båda resa och uppleva en hel massa saker och kanske vill jag plugga o göra nåt annat någon gång. Men hallå, jag är ju bara 24 år och har hela livet framför mig :) sedan är vi ju intresserade av inredning, byggnationer och projekt så självklart lägger vi mkt tid o pengar på det och mindre på resor osv..
Jag önskade att man hade mer tid till sig själv kanske.. Vänner, träning, shopping, allmänt sina egna intressen. Sånt får man liksom lägga lite åt sidan då man får barn. Sedan kan jag sakna ensamhet som typ vid frukost. Äta och njuta av tystnaden, haha! Och tack så mycket, kul om jag kan inspirera någon :)


Fråga 6.
Känns som ni börjar ha gjort det mesta med huset och gården nu (jättefint), men undrar om ni har några projekt kvar eller om ni har något annat på gång, typ en resa, stuga, husvagn.. Nämen, något nytt "mål" eller ska ni slå er till ro ett tag nu och njuta av de fina ni lyckats åstadkomma. Jadu..Som sagt så projekt på hus/tomt kommer vi alltid ha, vi älskar sånt :) lite högre upp kan du läsa om några sommarprojekt. Vi har inte någon plan om något så stort som stuga/resa eller så, utan denna sommar blir det lite småprojekt och bara njuta av ledigheten tillsammans med familjen. Kanske ta en sväng men då blir det nog inom Sveriges gränser, för till hösten börjar ju som verkligheten med jobb och förskola för oss alla fyra. 


Fråga 7.
Hur gammal var du när du fick ditt första barn? Jag var 21 år när Alice föddes. Hur många barn vill du ha? Jag är jätte nöjd med två barn men man vet aldrig ;) Sedan undrar jag nyfiket på hur länge du vetat att du ville bli ung mamma, var det gemensamt planerat sedan länge? jag har alltid vetat att jag ville få barn tidigt. Att jag då skulle träffa mannen i mitt liv vid 16 års ålder visste jag ju däremot inte, hihi! Det var egentligen Simon som tog upp det först, det här med barnfrågan. Jag höll med och kände samma sak så då vart det ju enkelt! Sedan har ju våra förutsättningar varit bra med jobb o så. Båda blev ju färdigutbildade väldigt tidigt och det förenklar ju hela situationen.

Tack för alla frågor. Hoppas svaren duger :)

2 kommentarer:

  1. Jag hamnade egentligen på din blogg då jag letade lite info om hur andra använt sig av sitt byggnadskreditiv. Vi är själva i startgroparna att bygga hus och sitter och funderar på om vi redan under tiden vi väntar ska börja göra inköp till huset (blandare, tvättmaskiner etc) eller om vi ska spara dem till slutresultatet då vi vet hur mycket över budget vi ligger. Det kanske är sak samma egentligen.

    MEN, det var inte därför jag skriver. Jag inser rätt snart att du har en stil jag gillar och att du dessutom kommer från närområdet. (jag kommer ursprungligen från Norsjö men bor i Umeå) Jag kommer gladeligen följa din blogg framöver. Kanske även glutta lite bakåt i ditt arkiv för att få lite tips och råd inför bygget :-)

    Och fräck som jag är undrar jag vart du köpt den där galet snygga koftan!

    Ha en underbar helg!

    Emelia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad glad jag blir. Att bygga hus är en helt fantastisk resa och vi skulle göra om det lätt om du frågar oss(som vi säkert kommer göra i framtiden)
      Hoppas jag kan inspirera dig och lycka till! Koftan är från Gina tricot :)

      Radera